bibtype J - Journal Article
ARLID 0461922
utime 20240103212520.3
mtime 20160825235959.9
title (primary) (cze) POLO-AUTONOMNÍ A AUTONOMNÍ VOZIDLOVÉ SYSTÉMY Z POHLEDU TECHNICKÝCH NOREM
specification
page_count 4 s.
media_type P
serial
ARLID cav_un_epca*0461921
ISSN 0322-7154
title Silniční obzor
volume_id 2016
volume 6 (2016)
page_num 161-164
title (eng) SEMI-AUTONOMOUS AND AUTONOMOUS VEHICLE SYSTEMS FROM THE VIEW OF TECHNICAL STANDARDS
keyword vehicle systems
keyword assistant systems
keyword autonomous and semi-autonomous driving systems
author (primary)
ARLID cav_un_auth*0286338
full_dept (cz) Zpracování signálů
full_dept (eng) Department of Signal Processing
department (cz) ZS
department (eng) ZS
full_dept Department of Signal Processing
share 50
name1 Plíhal
name2 Jiří
institution UTIA-B
country CZ
fullinstit Ústav teorie informace a automatizace AV ČR, v. v. i.
author
ARLID cav_un_auth*0230217
share 50
name1 Nedoma
name2 P.
country CZ
source
url http://library.utia.cas.cz/separaty/2016/ZS/plihal-0461922.pdf
cas_special
project
ARLID cav_un_auth*0286544
project_id 6002
agency ŠKODA AUTO a.s.
country CZ
abstract (cze) Vozidlové asistenční systémy zaznamenaly za poslední roky významný vzestup. Do popředí se dostávají nejen systémy na zvýšení aktivní a pasivní bezpečnosti účastníků silničního provozu jako systémy pro zvýšení stability jízdy, ale i systémy pro zvýšení komfortu cestujících či ekologických parametrů jízdy. Tyto systémy procházejí dlouhým vývojem od stádia výzkumných projektů až po proces normalizace v rámci normalizačních orgánů CEN, CENELEC, ETSI, ISO a dalších. Například v rámci Mezinárodní standardizační komice ISO se této oblasti věnují pracovní komise TC22 a TC204. Zatímco TC22 řeší zejména samostatné řídicí systémy, tak TC204 řeší systémy ve vazbě na okolí jako varovné systémy před neúmyslným výjezdem z jízdního pruhu, pomoc při manévrování při nízkých rychlostech či varovné systémy podpory sledování bočních překážek. Stále více se tyto pracovní skupiny věnují přechodu na autonomní řídicí systémy, které umožňují řidiči zvládnout dopravní situace po omezený časový okamžik.
abstract (eng) Vehicle assistant systems noticed significant upward trend in last years. Into foreground are getting not only systems for increasing active and passive safety of road users like systems for enhancement vehicle drive stability but also systems for increasing passengers comfort or ecological aspects of driving. These systems passing long term development from the research design stage to standardization procedures within standardization authorities CEN, CENELEC, ETSI, ISO and others. For example in terms of International Standard Organisation ISO are focus on this topic Technical Committee TC22 and TC204. While TC22 is describing namely self-driving systems, the TC204 is approaching systems together with vehicle surroundings, e.g. Lane Keeping Assistance Systems, Forward Vehicle Collision Mitigation Systems or Cooperative Intersection Signal Information and Violation Warning Systems. Increasingly these working groups paying attention to autonomous driving systems dealing with taking over decision in various traffic situations for limited time.
RIV JA
reportyear 2017
num_of_auth 2
inst_support RVO:67985556
permalink http://hdl.handle.net/11104/0261901
cooperation
ARLID cav_un_auth*0295706
name ŠKODA AUTO a.s.
country CZ
confidential S
arlyear 2016
mrcbU63 cav_un_epca*0461921 Silniční obzor 0322-7154 Roč. 2016 č. 6 2016 161 164