bibtype J - Journal Article
ARLID 0474401
utime 20240111140939.7
mtime 20170509235959.9
title (primary) (cze) SYSTÉMY ASISTOVANÉHO PARKOVÁNÍ
specification
page_count 8 s.
media_type E
serial
ARLID cav_un_epca*0452430
ISSN 1801-674X
title Partner´s Contacts
volume_id 12
volume 1 (2017)
page_num 147-154
title (eng) ASSISTED PARKING SYSTEMS - APS
keyword advanced driver assistant systems
keyword assisted parking system
keyword traffic safety
author (primary)
ARLID cav_un_auth*0286338
full_dept (cz) Zpracování signálů
full_dept (eng) Department of Signal Processing
department (cz) ZS
department (eng) ZS
full_dept Department of Signal Processing
share 50
name1 Plíhal
name2 Jiří
institution UTIA-B
country CZ
fullinstit Ústav teorie informace a automatizace AV ČR, v. v. i.
author
ARLID cav_un_auth*0305397
name1 Šucha
name2 M.
country CZ
source
source_type pdf
url http://library.utia.cas.cz/separaty/2017/ZS/plihal-0474401.pdf
source_size 480 kB
cas_special
project
ARLID cav_un_auth*0334220
project_id TD03000195
agency GA TA ČR
country CZ
abstract (cze) Z pohledu Systému asistovaného parkování, vzhledem k povaze řidičského úkonu, a zejména vzhledem k nízkým rychlostem, je smyslem uvedeného systému zejména zvýšení komfortu pro řidiče. Dopady na bezpečnost jsou spíš sekundární, zejména z pohledu snížení stresu a zvýšení celkového klidu a pohody řidiče, co může mít za následek i celkové více harmonické, klidné a bezpečné řízení. Empirických dat, který by podložily tento předpoklad, je poměrně málo. Dostupné data však naznačují (např. Reimer, Mehler, & Coughlin, 2010) [1], že systém asistovaného parkování významně snižuje stress při řízení (jak v momentu parkovacího manévru, tak před, případně po manévru), a to jak fyziologicky (měřeno srdeční frekvencí), tak prožitkově (měřeno sebeposuzovací škálou). Tyto zjištění jsou konzistentní napříč věkovými skupinami, řidičskými zkušenostmi nebo pohlavím. Bylo pozorováno, že řidiči byli více nakloněni dávat přednost ostatním vozidlům při testovacích jízdách, kdy byl asistent parkování zapnutý (tamtéž). Uvedené zjištění můžou naznačovat nepřímý pozitivní dopad na bezpečné řízení a dopravní bezpečnost obecně.
abstract (eng) Given the nature of the driving manoeuvre, particularly with regard to the low speed it involves, the assisted parking system is mainly intended to increase drivers´ comfort. The effects on safety are rather secondary: reducing stress and increasing the general level of the driver’s ease and convenience, it may generally result in more harmonious, calm, and safe driving. The empirical data supporting this assumption is rather limited. However, the available evidence (e.g. Reimer, Mehler, & Coughlin, 2010) [1] suggests that the assisted parking system is highly effective in reducing stress while driving (at the moment of the parking manoeuvre and before and after it), both in physiological (measured by heart rate) and experiential terms (measured by a self-assessment scale). These findings are consistent across age groups, degrees of driving experience, and genders. Observations showed that drivers were more likely to yield to other cars during test drives when the assisted parking system had been activated (ibid.). The findings may indicate an indirect positive effect on safe driving and traffic safety in general.
RIV JA
FORD0 20000
FORD1 20200
FORD2 20201
reportyear 2018
num_of_auth 2
inst_support RVO:67985556
permalink http://hdl.handle.net/11104/0272095
cooperation
ARLID cav_un_auth*0295068
name Univerzita Palackého v Olomouci
institution ÚPOL
country CZ
confidential S
arlyear 2017
mrcbU14 SCOPUS
mrcbU24 PUBMED
mrcbU34 WOS
mrcbU56 pdf 480 kB
mrcbU63 cav_un_epca*0452430 Partner´s Contacts 1801-674X Roč. 12 č. 1 2017 147 154